26.4.2024 Vinkkinurkka

Viisi vinkkiä vaikuttavaan viestintään 

Järjestöjen työn tuloksia tunnetaan toiminnan laajuuteen nähden yllättävän heikosti. Arviointi ja mittaaminen tuottavat tietoa toiminnan tuloksista ja vaikutuksista. Tieto on avuksi järjestön oman toiminnan kehittämisessä, mutta myös tärkeää viestittävää. Ota käyttöön viestintävinkkimme!

Henkilö istuu ulkona ja kirjoittaa tietokoneella. Henkilö istuu ulkona ja kirjoittaa tietokoneella.

1. Muista ketkä kaikki haluavat tietoa työnne tuloksista 

Tieto toiminnan tuloksista ja vaikutuksista on tärkeää nykyisille ja tuleville vapaaehtoisille, lahjoittajille ja jäsenille sekä tietenkin rahoittajille. Myös työntekijät ja -hakijatkin haluavat toimia järjestössä, joka saa hyviä muutoksia aikaan.  

Muuttuvassa toimintaympäristössä ja rahoituksen uudistusten keskellä on myös selvää, että koko vapaan sivistystyön järjestökentän on syytä todentaa ja kertoa oman työnsä tuloksista entistä aktiivisemmin.  

2. Mieti kohderyhmät  

Viestinnän kohderyhmän ei koskaan kannata olla “suuri yleisö” tai ”kaikki”. Miettikää, keitä haluatte viestinnällänne tavoittaa? Minkälaisia kohderyhmiä teillä on?  

Mitä tarkemmin saatte määriteltyä erilaisia kohderyhmiä, sitä paremmin osaatte miettiä heidän tavoittamistaan. Millaisesta viestinnästä juuri tämä porukka hyötyisi? Viestintä tulee aina kohdentaa kohderyhmän mukaan.  

3. Hyödynnä arvioinnissa syntynyt tieto 

Arviointi ja mittaaminen tuottavat sisältöjä viestintään. Aluksi on hyvä kartoittaa, mitä kaikkea tietoa teillä kerätään jo nyt. Tällainen tieto voi olla esimerkiksi kävijämääriä, osallistujien palautteita, leiriläisten mielipiteitä tai vaikka vertaisryhmien kävijöiden kokemuksia toiminnasta. Tai ehkä teillä kerätään tietoa toiminnan pitempiaikaisista vaikutuksista tai osallistujamäärien muutoksista? 

Kerättyä tietoa kannattaa miettiä suhteessa kohderyhmiin: mitä toivoisimme heidän tietävän toimintamme tuloksista? Onko olemassa vääriä mielikuvia, joita haluamme korjata? Jos jotakin tietoa puuttuu, viestinnällinen ajatteleminen voi antaa tietoa siitä, mistä uusista asioista kannattaisi kerätä tietoa. 

4. Hyödynnä monipuolisia materiaaleja 

Erilaiset asiat ja kohderyhmät hyötyvät erilaisista materiaaleista. Välillä on paikallaan tehdä perinteinen tiedote tai blogiteksti, mutta viestinnän keinovalikoimaa kannattaa hyödyntää monipuolisesti.  

Infografiikka ja sitaatit ovat parhaimmillaan todella tehokkaita. Henkilö-, käyttäjä- ja kokemustarinat välittävät paljon tietoa, ja niitäkin voi esittää monipuolisilla tavoilla, vaikkapa lyhyellä videolla. Eri somekanavissakin toimivat parhaiten erilaiset materiaalit, joten kohderyhmien ja kanavien valintaan kannattaa keskittyä. 

5. Viestintä tarvitsee resursseja 

Vaikka on totta, että nykyaikaisessa organisaatiossa viestintä kuuluu kaikille, on myös selvää, että viestintään pitää varata resursseja. Viestintä vaatii suunnittelua, koordinointia ja monenlaista osaamista. On hyvä miettiä, mikä kaikki hoituu omin voimin ja missä viestintäasioissa olisi hyvä ostaa osaamista talon ulkopuolelta.  

 

Ps. Muistakaa miettiä myös mittarit viestinnän arvioinnille! Kannattaa merkata ajoissa kalenteriin, missä kohtaa vuotta viestinnän tunnuslukuja ja tuloksia tarkastellaan. 

 

Lisää tietoa vaikuttavuudesta ja viestinnästä löydät Vaikuttavasti.fi-itseopiskelusivustolta!

Arviointiverstas 28.5.2024 klo 13–14

  • Tule keskustelemaan ja oppimaan yhdessä!

    Vahvista arviointisosaamistasi! Tule mukaan kevään viimeiseen Arviointiverstaiseen jakamaan kokemuksia ja syventämään osaamistasi. Tapaamisessa keskustellaan osallistujien esiin nostamista arviointiasioista ja ratkotaan pulmia yhdessä.

    Verstaan vetäjinä toimivat Siviksen asiantuntijat Marion Fields ja Raisa Omaheimo, jotka ovat muun muassa Vaikuttavasti.fi-sivuston takana.

    Ilmoittaudu viimeistään 27.5.

Lisätietoja